20 września słynny hamburski most wantowy Köhlbrandbrücke skończył 40 lat. Most, o którym niewiele wiedza nawet przybywający turyści jest majstersztykiem inżynierii końca XX wieku.
Most Köhlbrandbrücke został wybudowany w latach 1970 – 1974. Jego wymiary są imponujące: Długość wynosi 3618 metrów, szerokość 17.5 metra. Most składa się z 85 przęseł, a długość najdłuższego przęsła to 325 metra. Most łączy hamburski półwysep Wilhelmsburg z autostradą A7. Budowa, którą zaprojektował architekt Egon Jux, a wykonał inżynier Paul Boue, pochłonęła (na ówczesne czasy) niebagatelną kwotę 160 milionów Deutsche Mark. Obecnie dziennie przejeżdża przez niego około 50 000 pojazdów. 40 lat temu po uroczystym otwarciu mostu 20-go września, przez trzy dni mieszkańcy Hamburga mieli możliwość spacerowania po nim na piechotę. Wtedy nieoczekiwanie dla władz miasta przez most przeszło ponad 600 tys. ludzi.
Najpiękniejszy most kontynentu …. z błędami.
W 1975 roku most wantowy Köhlbrandbrücke został uznany za najpiękniejszy most kontynentu, ale już trzy lata później ujawniły się pierwsze niedoróbki budowlane. W 1978 i 1979 roku ze względu na błędy technologiczne (zaczęły zbyt szybko rdzewieć) wymieniono główne stalowe liny nośne. To nie koniec kłopotów, bowiem w 1998 roku doszło do poważnego wypadku. Holenderska ciężarówka przez nieuwagę z dużą mocą uderzyła w jeden z filarów mostu z podejrzeniem naruszenia jego konstrukcji. Ówczesne zamknięcie na kilkanaście dni Köhlbrandbrücke wywołało wielki chaos komunikacyjny w całym Hamburgu i okolicy, co unaoczniło, jak ważnym punktem komunikacyjnym jest most, który nadal stanowi dumę miasta Hamburg.
Waldemar Maszewski, Hamburg.